Definitie volgens EASA:

Een Touring Motor Glider (TMG) is een aparte klasse van motorzwever. Een motorzwever is een luchtvaartuig uitgerust met één of meerdere motoren dat de karakteristieken heeft van een zweefvliegtuig wanneer de motor(en) niet gebruikt worden. Een TMG is een motorzwever met een vaste, niet-intrekbare motor en een niet-intrekbare propeller en kan autonoom opstijgen en klimmen.

TMG

Een TMG is eigenlijk een kruising tussen een zweefvliegtuig en een motorvliegtuig. Het heeft veel weg van een motorvliegtuig maar dan met de spanwijdte van een zweefvliegtuig. Een TMG stijgt autonoom op. Eenmaal in vlucht kan de motor uitgeschakeld worden en wordt de propeller in vaanstand geplaatst zodat die minder weerstand veroorzaakt. Tijdens de zweefvlucht is een TMG zoals een zweefvliegtuig en kan men klimmen door thermiek te gebruiken. Zo kan men, net zoals met een klassiek zweefvliegtuig, uren vliegen en vele kilometers afleggen zonder de motor te gebruiken.

De zweef performanties van de meeste TMGs zijn te vergelijken met een klassiek zweefvlieg opleidingstoestel. Niet goed genoeg om er echte prestaties mee neer te zetten maar meer dan goed genoeg om er veel plezier aan te beleven.

Met een TMG kan men vliegen met een SPL (zweefvliegvergunning) of een PPL of LAPL(A) (motorvliegvergunning). In het algemeen vraagt dit een bijkomende opleiding.

  • Voordelen

Het belangrijkste voordeel van een TMG is de motor.

Tijdens de zweefvliegopleiding is een TMG onder andere een grote meerwaarde bij de initiële training omdat men langer in de lucht kan blijven en zo meer tijd heeft om de basis principes van het vliegen te leren. Ook bij de overland training is een TMG handig omdat men minder afhankelijk is van de weersomstandigheden om een overlandvlucht te maken.

Bovendien is het mogelijk om alleen te vliegen. Het toestel uit de loods halen, start klaar maken, vliegen en na de vlucht terug in de loods te plaatsen is mogelijk door slechts 1 persoon. Bij het klassieke zweefvliegen zijn meerdere personen nodig om de toestellen in piste te zetten, is een sleeppiloot of lierman nodig om op te stijgen en zijn er mensen nodig om alles weer binnen te zetten (en is er volk voor in de bar achteraf).

TMG vliegen is in het algemeen ook goedkoper dan PPL vliegen. Het grote verschil is dat er regelmatig gevlogen wordt zonder motor, dus ook geen brandstofverbruik.

  • Nadelen

Een nadeel is dat een TMG minder performant is in zweefvlucht dan de meeste moderne zweefvliegtuigen.

Bij het gebruik als motorvliegtuig is de grote spanwijdte een aandachtspunt bij het manoeuvreren op de grond.